Wainscoating moden dan terkini

Assalamualaikum kepada semua pembaca blog ini serta pencinta hiasan dalaman...kalau untuk sebelom ni kami banyak berkongsikan tentang kabinet dapur serta almari bilik, kali ni kami nak kongsikan satu produk paling porpular untuk masa sekarang atau pun trend terkini iaitu WAINSCOATING..

Kredit blog 
Apa Tu Wainscoting?


Wainscoting ni term untuk design. 

Wood trim, wood panel, molding.. itu term untuk kayu2 yang melengkapkan design wainscoting ni. Trim ni ada pelbagai design dan dilekatkan pada dinding. Wainscoting ni kira macam plaster ceiling tapi untuk dinding. 

wainscoating ni tiada fungsi apa apa  melainkan untuk cantikkan dinding. Ia juga bergantung pada jenis dan saiz kayu molding yang dipilih.

Wainscoating bukan la perkara baru dalam dunia hiasan dalaman ni. Di awal pembabitan kami dalam dunia pertukangan ni pun dah ada..tapi dulu kami tak panggil la wainscoating. Seawal tahun tahun 2000 banyak dah kami pasang di pejabat pejabat ketika itu tiada rumah lagi buat wainscoating. Cuma semenjak awal 2017 ni penggunaan kayu bidding ni menjadi porpular dan terus mendapat nama wainscoating.


Di Malaysia, kayu wainscoting ni kebiasaanya diperbuat daripada material hardwood seperti nyatoh dan resak. Ada jugak kedai yang jual dari jenis kayu MDF. 





Trim PVC
Jenis-jenis Segmen Kayu Wainscoting



Biasanya wainscoting untuk dinding ada beberapa segmen tapi ikut pilihan masing2 jugak nak pasang satu segmen ke atau banyak2. Yang wajib kena ada ialah frame kayu dia (wall frame), kalau tak, tak jadi ler wainscoting tu. 

Jom kita beberapa jenis design wainscoating







Harga pulak mengikut jenis design yang di minta...

Untuk tempahan wainscoating anda buleh la hubungi ka

No comments:

Post a Comment

PROMOSI KABINET DAPUR 2024

 Assalamualaikum kepada semua pengikut setia blog ini, Lama sudah kami tak bersiaran dalam blog Dan agak bersawang jugak la di sebab kan kes...